lørdag 7. mars 2009

100 løfter til min baby


Mammutsalg er bra, i går fant jeg denne boken som er skrevet av Mallika Chopra.

Da hun var gravid med sitt første barn, begynte hun å skrive løfter til babyen hun ventet. Løftene skrev hun for å hjelpe sitt eget barn, og alle andre, til å vokse opp til å føle seg verdsatte og trygge. Hun har også tatt med dikt og refleksjoner som har inspirert henne, og som kan få oss lesere til å reflektere og bli inspirert til å tenke over hva vi vil med vårt eget liv og hvilke verdier vi ønsker å videreføre til barna våre.

Dette er en fin bok, jeg fikk i allefall mye å tenke på da jeg leste de første kapitlene. I tillegg til å ha fokus på alle de praktiske forberedelsene vi gjør før lille gullet kommer (hvilken vogn skal man ha, barneseng, farger på barnerommet...) er det fint å kunne tenke over hvilke andre verdier vi ønsker å overføre til den lille.

Utdrag fra boka:

Jeg lover å holde deg, men aldri holde deg fast

Når du ser på meg med de store øynene dine og er ute etter en klem, et kyss, trøst og trygghet, smelter mitt hjerte av fryd. Jeg er der på et blunk, for jeg vet at i dag kommer du til meg for alt du trenger. Jeg lengter etter å holde deg, beskytte deg og gi deg noe av meg selv. At jeg tilfredsstiller dine behov, gjør meg til et helt menneske, men jeg må stadig minne meg selv om at jeg egentlig bare er din veiviser for en kort stund. Du er ute på din egen reise, en knopp som skal springe ut som sin egen, strålende blomst.

Jeg vet at det vil komme en tid da du ikke lenger vil sette din lit til at jeg dekker alle dine behov, da du må søke dine egne svar, da du ønsker å dra ut i verden og samle dine egne skatter. Jeg vet at det vil komme en tid da jeg må slippe taket og innrømme at du er gammel nok til å treffe dine egne beslutninger og selv bestemme hva du skal gjøre.

Jeg lover at jeg skal slippe taket og gi deg friheten til å vokse og bli deg selv. Og hver gang du ønsker deg mitt råd, min klem, mitt smil, skal jeg være der. Jeg skal alltid svare når du kaller på meg, og jeg skal alltid være der som et anker når du trenger meg. Jeg vet at jeg noen ganger må ta meg sammen for ikke å holde deg igjen, men jeg skal respektere din frihet og gi deg vinger så du kan fly fritt, med selvtillit, livsglede og trygghet.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Denne boka hørtes nydelig ut. Tenker med skrekk og gru på den dagen da vi får ,ikke en, men TO tenåringsgutter i hus som skal tøye grenser og utforske verden! Heldigvis leeeenge igjen enda, den ene er tross alt ikke født enda. MEN en kan jo tenke tilbake på sin egen tenåringstid.... Ikke alltid man gjorde som foreldrene trodde....Kristin

Anonym sa...

Så enig, så enig Ludde! Men jeg har lært endel, av din sambo, at dersom man i hele oppveksten har vist de forskjell på rett og galt, så skal de til slutt kunne velge de riktige veiene selv! Det er min trøst! Og så man selvfølgelig regne med litt svinn.... :)
Vi får kose oss mens livet ennå er "lett"! :)

Hilde sa...

Kristin: "Ikke alltid man gjorde som foreldrene trodde.."?? Snakk for deg selv ;-)

Anonym sa...

Jeg fikk meg en oppvekker når jeg begynte å undervise på videregående og hører hva de holder på med i helgene... Ikke at det er noe værre en hva jeg selv holdt på med, men gruer veldig for den dagen lillegull skal ut på fest som 15-16-åring. Frister å være naiv og tro at "ikke min sønn"... Men man må vel bare prøve å huske seg selv, pluss stole på at man har gitt dem en god baggasje gjennom oppdragelsen som gjør at dem ikke går for langt over grensen.

Akkurat nå "trøkkes" det bra borti vippestolen...så min bekymring for nå er ikke værre enn en tur på badet for å vaske den lille rompa;-) For nok nyte det så lenge det varer (de SMÅ bekymringene mener jeg...ikke sjitrompa;-)).

Anonym sa...

Hihi, humrer her! Tenk for noen lettlurte tuppamammaer vi til syvende og sist blir, og æ va BAAAAD i fjortis-åra... "blokkere ut de tankene"...Boka ser fabelaktig ut! Kari