tirsdag 7. april 2009

Heia Mamma!


Denne uken har jeg endelig fått lest ferdig en bok jeg lånte av svigerinnen for leenge siden. Heia Mamma! er en hysterisk morsom bok skrevet av Anne Lindmo og Helle Vaagland og skildrer graviditet, fødsel og livet i småbarnsfamilien med mye humor, litt desperasjon og stor kjærlighet.
Anbefales!

Et par utdrag fra boka:

Anne ligger på sofaen og kjenner etter

Akkurat nå ligger jeg helt stille, støttet av sju digre puter under hode og rygg for å unngå halsbrann, og like mange under beina for å lette på trykket. Jeg har prøvd å sove i tjue minutter, venter bare på at han inne i magen skal bli ferdig med å turne. Han beveger seg, strekker ut et bein, foten stempler mot bukveggen, spiler huden ut og gjør at magen dulter mot sofaputen. Nå tar han i med begge føttene og strekker seg ut i hele sin lengde.

Det er en fyr som bor inni meg, en fyr som plager meg ganske mye og som allikevel gjør meg underlig lavmælt lykkelig og ekstremt stolt. Hvem er denne gutten inni her? Jeg dunker til foten hans, han sparker tilbake. Kommuniserer vi nå? Er det baby-morse på gang? Kanskje er han like nysgjerrig på meg som jeg er på ham? Jeg kan nesten ikke vente på det øyeblikket da vi skal skilles ad og i samme sekund treffe hverandre for første gang. Jeg og sønnen min. Sønnen min og meg.

Helle har en syklubb mellom beina

- Se på det fine snittet. Jeg bruker alltid å gjøre det sånn, et lite snitt skrått opp til venstre
- Ja, det må jeg si. Også så nydelig du syr!
- Ja, blir det ikke pent?

Damene har grått oppsatt hår og lesebriller på nesa. Det står Tove og Kari på navneskiltene deres. Det ser ut som om de har sydd kjønnsorganer siden krigen. De småsnakker og riktig koser seg mens de tråkler i vei på underlivet mitt. De har rett og slett syklubb der nede mellom beina mine.

1 kommentarer:

HanneO sa...

Kjempeartig bok!!
Jeg fikk den til morsdag en gang og kjente meg igjen i mye!!! Artig!
Håper du koser deg i påska da Hilde:)